Jumaat, 30 September 2016

8 Khasiat Tradisi Roselle Yang Wajib Di Ketahui!


8 Khasiat Tradisi Roselle Yang Wajib Di Ketahui!


Roselle merupakan spesies bunga raya yang dipanggil Hibiscus sabdariffa L secara saintifiknya. Roselle ini dikatakan berasal dari India tetapi terdapat juga yang mengatakan ianya berasal dari Afrika Barat. Jika di India, serat roselle ini diguna pakai sebagai bahan pembuatan tekstil. Manakala di Sudan pula, roselle diproses menjadi minuman tradisional yang dinamakan Karkadeh dan ianya merupakan minuman utama dan juga tradisi orang Sudan.

Roselle, sebelum menjadi sebutan hari ini, ianya mula diperkenalkan di Malaysia sejak lebih tiga kurun yang lalu. Kemudiannya, bunga roselle ini terus popular dan mula diproses untuk dijadikan pelbagai jenis makanan dan minuman seperti halwa, jeli, sos, jeruk dan serbuk atau helaian minuman roselle.

Roselle ini mempunyai banyak khasiat yang mungkin dikalangan kita masih kurang mengetahui. Berikut antara khasiat dan manfaat roselle:
* Untuk mereka yang susah mendapatkan roselle. Khasiatnya kami kandungkan dalam Awet Muda Gold utk tenaga dan manfaat berpanjangan.

1. Roselle mempunyai Vitamin C yang tinggi dan berserat akan melambatkan proses penuaan dan mencegah berlakunya penyakit kronik.
2. Seseorang yang mengamalkan Roselle akan kelihatan muda dan berseri wajahnya.
3. Melancarkan peredaran darah
4. Membantu proses pencernaan, meningkatkan kelenjar usus dan berfungsi sebagai tonik.
5. Mengubati luka luar dan dalam.
6. Mencegah peradangan pada saluran kencing dan pembentukkan batu karang.
7. Mengatasi masalah selsema, batuk dan demam.
8. Menormalkan kadar gula darah, tekanan darah dan kolestrol.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan