Rabu, 19 Julai 2017

TAKUT FIBROID ❗️ ❗️ ❗️ ❗️ ❗️


Apa punca sebenarnya dengan permasalahan fibroid ini.. mesti tak tahu kan? meh kita share..


Fibroid boleh menyebabkan anda sakit teruk dan komplikasi seperti anemia dan kehilangan darah. Maka apa gejala fibroid? Berikut gejala fibroid:

 pendarahan berlebihan semasa haid
Pendarahan haid yang berlebihan adalah salah satu daripada gejala yang paling biasa ketumbuhan fibroid. Ia adalah gejala yang paling biasa 2 dari 4 jenis tumor fibroid rahim, iaitu di antara dinding dan submucosal.
Apabila mengalami tanda-tanda pendarahan fibroid atau tidak normal rahim pendarahan haid, terdapat komponen lain yang secara langsung hasil daripada proses. Beku yang sangat biasa bersama-sama dengan pendarahan haid yang berlebihan dan kitaran pendarahan yang berpanjangan.
Ia juga boleh menyebabkan kekotoran yang kerap, sesuatu yang boleh mengganggu aktiviti harian dan gaya hidup. Pendarahan rahim yang berpanjangan dan tidak normal boleh menyebabkan keletihan dan anemia.

 Sakit dan tekanan dalam pelvis
Apabila fibroid mula berkembang, maka ia boleh memberikan tekanan kepada organ-organ di sekitarnya, biasanya sangat menyakitkan. Pertumbuhan fibroid boleh menyebabkan sakit di bahagian bawah abdomen, dan bengkak.
Walau bagaimanapun, jika anda mengalami sakit pelvis, pemeriksaan sakit puan yang lengkap perlu dilakukan untuk menentukan punca. Kerana, sakit pelvis bukan sahaja disebabkan oleh ketumbuhan fibroid, tetapi juga Adenomyosis dan endometriosis.
Adenomyosis berlaku apabila tisu yang melapisi rahim tumbuh di lapisan tengah dinding rahim dan menyokong tisu vaskular (myometrium). Biasanya lapisan rahim untuk mencegah pelekatan berlaku. Walau bagaimanapun, apabila rahim fibroid mula berkembang, kemunngkinan berkembang terlalu terikat, sesuatu yang boleh menyebabkan kesakitan.
Sementara itu, Endometriosis berlaku apabila tisu endometrium ditemui di luar rahim. Keadaan ini boleh menyebabkan gejala yang menyakitkan dan tidak selesa, terutamanya jika ia berlaku dengan fibroid. Sekali lagi, untuk lebih tepat mendiagnosis tumor fibroid.

Inkontinen Urin (Kencing Tidak Lawas)
Punca Dan Gejala Penyakit Fibroid Rahim
Salah satu organ yang kerap dipengaruhi oleh pertumbuhan fibroid tumor pundi kencing. Tekanan ke atas pundi kencing meningkatkan risiko kencing atau kehilangan kawalan pundi kencing, dan kerap membuang air kecil. Bukan sahaja boleh menyebabkan kesakitan dan ketidakselesaan, tetapi juga merupakan penghalang kepada aktiviti harian.
kesan lain mungkin disebabkan oleh pertumbuhan fibroid boleh meningkatkan tekanan pada usus. Ini boleh membawa kepada sembelit atau kembung. Jika anda mengalami gejala-gejala fibroid kerap, berunding dengan pakar perubatan.

 Gejala lain
gejala-gejala lain fibroid adalah anemia, sakit dalam kaki, sakit semasa hubungan, sembelit, perut diperbesarkan. Dalam beberapa kes, mungkin tiada gejala sama sekali.
Bergantung kepada saiz dan lokasi ketumbuhan fibroid, gejala boleh menjadi begitu teruk, yang menjejaskan keupayaan seseorang untuk terus melakukan aktiviti harian. Walau bagaimanapun, ramai wanita hidup dengan fibroid dan tetap mengekalkan kualiti hidup yang baik dengan keupayaan untuk mengurus dan melaksanakan tugas-tugas sehari-hari.

* Amalkan supplement  #Awetmudagold.. dari Puteri Alya  InsyaAllah 






Gambar rujukan : Dr Hamid Arshat

1 ulasan:

  1. Lucky Club: Bet on Sports from the comfort of your home
    This is where you'll find a great luckyclub.live selection of great sports betting markets, such as horse racing, AFL, soccer, rugby, golf,

    BalasPadam